czwartek, 29 grudnia 2011

Gniew - wersja alternatywna

Tym razem na aktualizacje czekaliście cały tydzień, ale było warto. Oto pierwszy tekst z nowego cyklu o Gniewie autorstwa Rafała, twórcy znanych czytelnikom podręcznika i dodatków postaci lorda le Fay'a i Ethaniela Elamara oraz licznych innych elementów gry. Przyjemnej lektury!
PS. Jeszcze się coś w tym tygodniu pojawi.

Gniew jako wątek fabularny do budowania całych kampanii jest niewyczerpanym tematem. Ba w swojej istocie jest zjawiskiem na tyle ciekawym, ze pozwala nam być punktem wyjścia do różnych mistycznych tematów zawartych w Dziedzictwie Imperium. Mistyka jest tym co lubię tym co mnie kreci, a także tym co pojawia się na sesjach dość często. Gniew jest też ciekawym Dziedzictwem z powodu metagamingu. Sama jego konstrukcja powoduje, że jest chętnie wykorzystywany przez graczy. Jest on zarazem esencją jestestwa Elfa w kanonie przedstawianym przez twórców Dziedzictwa Imperium (do którego grona sam się nigdy nie zaliczam jako osoba niegodna, zbyt mała [fałszywa skromność – przyp. red.]). Jednakże gry RPG mają to do siebie, że przestają być zjawiskiem odtwórczym gdy wychodzimy poza sztywne ramy reguł i zaczynamy szukać subtekstów. Ten tekst nie jest odpowiedzią na pytania, jest zaczątkiem do dyskusji z twórca systemu i z różnymi mistrzami gry. Zacznijmy więc od pewnego fragmentu:


Gniew jest na pewno czymś więcej dla Elfów niż dla Realmitów[…], gdybyście spotkali Elfa porównałby Realmitę do dziecka w piaskownicy […] Gniew jest też niezwykle niebezpieczny[…]bowiem działanie wypala Moc. Zmienia strukturę świata, zgodnie z alchemiczną maksymą „cały świat to ja, ja jestem całym światem”. […] Wydaje się że Gniew bardzo trudno obudzić, bo są to wszelkie namiętności które Elfy spychają, zamykają w sobie jako nie logiczne. Realmici jako, że różnią się pod tym względem od Elfów mają ograniczoną moc płynącą z tego zjawiska. Ciekawym jest, że Gniew jako taki w elfiej kulturze występuje jako coś naturalnego […] nie aberracja, a pogodzenie się ze swoją naturą… Istnieją techniki i artefakty, które skupiają się wyłącznie na kanalizowaniu efektów, jakie Gniew wywiera na Elfa bądź Półelfa […] Ważną rzeczą jest to, że Gniew osłabia ludzi, jest obciążeniem dla organizmu […] Nie wiadomo jak wpływa on na Elfy w tym względzie jednak wiadomo, że gniew Elfi to potężna broń…

 Ethaniel Elamar

Przyznaje się po dłuższym zastanowieniu, że popełniłem ten tekst. Ba pewnie dowodziłem wtedy różnic między elfami i Realmitami. Pewnie tłumaczyłem to zjawisko laikowi, ba i pewnie nie ma tu nawet jednego kłamstwa, ale…
Właśnie o to „ale” chodzi. Gdy czytałem ten tekst złapałem się za głowę – czemu coś takiego napisałem? Powiem więcej gniew i Elfy są moim konikiem, zawsze mnie bawiły w tym systemie, uwielbiam słuchać i tworzyć historię na ich temat. I cały ten tekst można wywalić zmienić go jeśli mamy mówić o Gniewie jako czymś większym.

Gniew jest magią. W rozumieniu Elfa to korzystanie z Daru. Żeby dobrze zrozumieć jego naturę trzeba podkreślić że został jakby stworzony dla Elfów. Istot innych niż ludzie. Tak naprawdę porównywanie Elfa do człowieka czy nawet do półelfa jest jak porównywanie człowieka do istoty z innej planety. Ich pojmowanie jest inne, ich myśli są obce ich fizjologia dziwaczna, a pojmowanie mocy niezrozumiałe.

Żeby dobrze zrozumieć gniew trzeba odpowiedzieć sobie na jedno bardzo proste pytanie. Jak Elfy postrzegają moc? Mimo swej potęgi elfy nie są osobnikami elastycznymi. To domena ludzi i półelfów. Poza wyjątkami są więc skazane na korzystanie z wysokiej magii za sprawą elfiej mocy. Jest jednak ta moc dla nich tak naturalna jak oddychanie. Ich zrozumienie mocy na tym poziomie wykracza poza nasze ludzkie rozumienie. Nie mówię że nie zamykają się na mniej oczywiste aspekty swego dziedzictwa ale pewnym jest, że w pierwotnym znaczeniu lepiej rozumieją jego naturę.

Lepiej też przystosowane są by korzystać z Mocy gdyż cała ich fizjologia jako  istoty z niej stworzone lepiej się sprawdza. Cóż z tego wynika dla dyskusji o gniewie. Wstęp do niej był nieco długi więc należy go podsumować w prostych słowach.

  1. Gniew jest uwolnieniem Mocy
  2. Gniew czerpie siłę z Wysokiej Magii
  3. Gniew osłabia właściciela gdyż czerpie moc Wysokiej Magii
  4. Gniew nie jest pozytywnym zjawiskiem ale aberracją wykorzystania Daru w Elfiej Kulturze
  5. Gniew dla elfów jest faktem społecznym o szerokim spektrum
  6. Gniew inaczej oddziałuje na inne istoty niż Elfy w sensie wewnętrznym
  7. Istnieją istoty inne niż Elfy które mogą skorzystać z Gniewu
  8. Istnieją różne odmiany gniewu.

 Każdy z tych wniosków jest wstępną tezą do dalszej dyskusji. I miejmy nadzieje, że zostanie omówiony, jakby tak się nie stało można oddać się własnym przemyśleniom na ten temat.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz