czwartek, 13 października 2011

Pozycja Społeczna i Reputacja, część trzecia: Droga Reputacji I

Dziedzictwo Imperium nie jest typowym fantasy. Nie ma w nim do wyboru ras i klas. Nie ma poziomów i całego systemu „levelowania”, tradycji wywodzącej się z czasów kształtowania się gier fabularnych. Jeżeli jakiś system naszej gry odpowiada „poziomom”, to właśnie Reputacja. Pozycja Społeczna opiera się bowiem o urodzenie, pochodzenie postaci. Jest w dużym stopniu jej dane. Reputacja rośnie wraz z rozwojem i kolejnymi dokonaniami BG. Ci o wysokiej Reputacji będą posiadać wiele przydatnych i potężnych zdolności. Sprawi to, ze świat będzie w ich rękach plastyczny. Postaci bez Reputacji są zwykle ograniczane przez swe Wady i niższe poziomu Umiejętności.
W przeciwieństwie do opisanych dla Pozycji Społecznej metod, w zasadzie nie da się „grać na Reputację”, a postaci stworzone według tych samych wytycznych będą się różnić  najwyżej o jeden jej poziom. To sprawia, że staje się ona charakterystyczna dla całej drużyny. W trakcie gry pojawią się z czasem rozbieżności. Początek rozgrywki to jednak czas podobnej Reputacji. Wpłynie ona na charakter rozgrywki.

Reputacja a opis fabularny
W świecie bez silnego władcy, w okresie ogromnych przemian, w obliczu  Końca Świata, reputacja jest wszystkim. Zwłaszcza na obrzeżach ludzkiej cywilizacji, poza wielkimi miastami i potężnymi twierdzami Rodów. Pieniądze, majętności i urodzenie tracą znaczenie wraz z oddalaniem się od siedzib książąt i baronów. Na prowincji i na szlaku liczyć można tylko na poważane lub strach, które budzi imię, przydomek czy nazwisko. Imperium jest małe i wieści o znaczących dokonaniach szybko się rozchodzą. Osoba znana jest bardziej bezpieczna („Czy ty wiesz, do kogo się zwracasz?”), i ma szansę na cieplejsze przyjęcie w napotkanym w podróży miasteczku. Musi się liczyć jednak z tym, że będzie rozpoznawana i znajdą się tacy, którzy będą szukać jej pomocy, wsparcia czy nauki. Lub zechcą udowodnić własną sprawność, upokarzając sławę.
Ludzie poszukujący pomocy i nauki w sprawach związanych ze swoją życiową drogą szukają pomocy i rady ludzi znanych ze swej wiedzy czy zdolności. Prędzej niż stanem, kierują się reputacją i sławą. Stąd osoba znana w regionie może spodziewać się częstych odwiedzin ze strony poszukujących jej pomocy. W świecie, w którym trudno zachować anonimowość, ktoś taki jest łatwo rozpoznawany. Otaczają go plotki i czasem przerysowane opowieści o jego dokonaniach. Ludzie Imperium, mający styczność z magią, są w stanie uwierzyć nawet w niestworzone historie.
Postać o wysokiej Reputacji będzie na każdym kroku napotykała te zjawiska. Zaczepiać ją będą nieznajomi ludzie, w gospodzie zaś usłyszy jakąś przedziwną baśń na swój temat. Im bliżej pogranicza, na rubieżach księstw i w dzikich krainach, stanie się to szczególnie mocno odczuwalne. Ludzie znani i szanowani ściągają innych. Jeżeli zbudują dom, szybko otoczą go inne zabudowania. Gdy ruszają w drogę, przyłączą się do nich inni podróżni, szukający bezpieczeństwa kojarzonego ze znaną osobistością lub ochrony. W końcu pojawiać się będą też tacy, którzy będą chcieli „sprawdzić” sławę. Wyzwania na pojedynki czy uczone dysputy staną się szybko dniem powszednim.

Reputacja jako wyznacznik siły postaci
To jak efektywnie „silna” jest postać w Dziedzictwie Imperium, jakie ma możliwości wpłynięcia na świat gry i osiągnięcia swoich celów, zależy od liczby obudzonych Dziedzictw oraz wartości Umiejętności, zwłaszcza Pierwszorzędnych. Mniejsze, choć niebagatelne, znaczenie mają Wady i Zalety. O Dziedzictwach mówimy do znudzenia gdzie indziej. Pozostałe z wymienionych tu wyznaczników efektywnej mocy postaci zbiera w jedno właśnie Reputacja.
Poziom Reputacji oddaje dość dobrze możliwości mechaniczne postaci. Im jest on wyższy, tym więcej dobrze rozwiniętych Umiejętności Pierwszorzędnych posiada Bohater. Opisy poszczególnych wartości pokazują,  w jakiej skali (okolicy, prowincji czy krainy) może planować BG. Pozwalają oszacować możliwości, biorąc pod uwagę tak wykupione przewagi jak i osłabiające postać Wady (przy założeniu dokuczliwości, o jakiej myśleliśmy przygotowując je).
Jeżeli potrzebujecie skalowania efektywnej potęgi postaci, proponujemy, byście wyciągnęli średnią z poziomu Reputacji (lub Niesławy, traktowanej jako dodatnie poziomy) i liczby Dziedzictw postaci, zaokrąglając w dół. Niemal wszystkie postaci znajdą się na skali od 1 (osoby wchodzące dopiero do gry o miejsce w świecie) do 5 (znani w całym Imperium potężni bohaterowie swoich Rodów). Jest to mniej więcej odpowiednik Stylu BNów, opisanego w podręczniku podstawowym. Poziom 6 oznacza najpotężniejsze istoty, decydujące samodzielnie o losach całych krain a nawet Imperium, np. Hanzathów czy Amelię Cueoraela. BG mogą go osiągnąć z czasem, choć będzie to trudne i zajmie dziesiątki sesji.

Reputacja a skala kampanii
W Dziedzictwie Imperium można opowiadać różne historie. O odbudowie miasteczka, oczyszczeniu okolicy z potworów czy zbójców i otworzeniu go na kontakty handlowe z wielkim światem. Z drugiej strony można też bronić krainy czy całego Imperium przed ogromnym zagrożeniem, takim jak Mrok czy Cesarstwo. Na boku zostawiając sprawę jak dane postaci mogą osiągnąć wybrany cel, trzeba pomyśleć o skali rozgrywki. Czy BG będą działać na poziomie okolicy, prowincji, krainy czy całego Imperium? Tu pomoże Reputacja. W naszym systemie sensownym pomysłem na długą kampanię jest rozpoczęcie na jednym z tych poziomów i pięciu się w gorę. Dworska koteria opanowuje hrabstwo, zaczyna aktywnie działać na dworze Księcia, po czym musi stworzyć koalicję mającą znaczenie dla przyszłości Imperium. Odpowiada to modelowi rozwoju właściwym dla opisywanej tu cechy.
Najczęściej występujący w drużynie poziom Reputacji jest ważną podpowiedzią dla wszystkich grających, jaką skalę będzie miała ich kampania na tym etapie. Wiele mówi podstawowe zestawienie z podręcznika (s. 142). BG aspirować będą zawsze do uzyskania rozgłosu na poziomie wyższym, niż dotąd posiadany. Postacie o Reputacji I czy II działają w danym mieście czy okolicy. Poziom III oznacza oparcie w okolicy by wpływać na sytuację w całej prowincji. Potem kolejno postacie mogą próbować zdobyć rozgłos w krainie, całym Imperium a może i poza nim! Mając w pamięci odpowiednią skalę łatwiej wybrać wyzwania i dostosować tło do możliwości BG.

Opcjonalna zasada wzrostu Reputacji**
Skoki Reputacji o cały poziom są wpisane w system Dziedzictwa Imperium w wielu miejscach. Niektórzy grający mogą uznać, że skutkuje to zbyt łatwym i intensywnym wzrostem sławy postaci. Jest to zrozumiałe. W naszym ujęciu Imperium jest w gruncie rzeczy niewielkie, wieści rozchodzą się w nim dość szybko, a osoby zaangażowane w daną karierę interesują się sukcesami i porażkami tych o podobnych priorytetach. Dla niektórych kampanii, zwłaszcza wojennych, ten wzrost może się jednak okazać zbyt szybki. Stąd poniższa zasada opcjonalna.
Jeżeli chcecie mniej dynamicznej zmiany Reputacji i potrzebujecie spowolnienia jej przyrostu, wszystkie zapisy w podręczniku, które mówią o „Zwiększeniu Poziomu Reputacji”, zamieńcie na „dodanie 2 punktów Reputacji” (czyli „Zwiększenie Reputacji o dwa Poziomy” staje się „dodaniem 4 punktów Reputacji”). Powinno to uczynić wzrost tego współczynnika wolniejszym i bardziej naturalnym.  
Pamiętajcie jednak, że zmienia to dynamikę przechodzenia z pozytywnej reputacji do Niesławy.  W normalnym wypadku przejście na „mroczną stronę” oznacza natychmiastowe „przeskoczenie” bonusów z Umiejętności do strefy ujemnej. To oznacza, że Niesława może od razu być dość wysoka. Teraz będzie o to dużo trudniej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz