Stało się! Od premiery podręcznika podstawowego minęły trzy
lata. Pierwszy raz z gotowymi podstawkami pojawiliśmy się na konwencie
Zamczysko (13-15 sierpnia 2010 r.). Przez następne lata odwiedzaliśmy różne
imprezy, przygotowywaliśmy dla Was dodatki i artykuły na temat naszego świata.
Rosła w siłę i liczby nasza ekipa. Tamtych podręczników już dawno nie ma. Przed
nami nowe przedsięwzięcia. Wkrótce o nich Wam opowiemy. Dzisiaj czas na pewne
podsumowania. Zarówno tym, którzy są z nami od początku, jak i nowym
podróżnikom po Imperium należy się kilka słów o historii naszego projektu i
całej gry.
Stworzenie zrodziło się z historii opowiadanych podczas
pieszych wędrówek i przy ogniskach. Świat rozwinął się w grę w murach klubu
miłośników fantastyki Reytan-Elizjum w latach 2000-2002. Tam w ramach otwartej
sandboxowej kampanii oraz prowadzonych wokół niej dyskusji powstało wiele
rozwiązań, które istnieją w naszym systemie po dziś dzień. W sesjach brało
udział kilkanaście osób. Szczególne wyrazy uznania należą się Monice
Biskupskiej, która obmyśliła wiele spośród formuł znanych Wam z Księgi Zaklęć
oraz Jurkowi Kwaśniewskiemu, który wprowadził koncepcję elfiej zmiany żyć.
Michał Różycki, współpracujący z nami po dziś dzień, wzbogacał wtedy koncepcję
Realmitów, rozbudowywał ich kulturę oraz projektował ich język. Chociaż teksty
w kolejnych wersjach podręcznika podlegały wielokrotnym zmianom i często były
pisane od nowa, wiele zawdzięczają tym wczesnym pracom.
W 2002 roku system dojrzał na tyle, że pojawił się pierwszy
plan wydania go. Od początku zostały przepisane zasady i opis Imperium. Zespół
był nad wyraz dobrze złożony i plany wydawały się realne. Pod roboczym tytułem TSK
gra została zaprezentowana na Polconie 2003 w Zielonej Górze. W sztandarowej
przygodzie demonstracyjnej „Rzeź w Bonavigne” uczestnicy konwentu mogli
spróbować swoich sił podczas zderzenia kultur. To był najjaśniejszy punkt
wczesnej historii naszego systemu. Kilka tygodni później zespół rozpadł się z
przyczyn personalnych i sprawa wydania gry została odłożona, jak się zdawało,
na zawsze.
Projekt Dziedzictwo
Po prawie pięciu latach, na jesieni 2008 roku, wróciła
koncepcja przekucia TSK w wydany system. Wymagało to oczywiście masy pracy,
przede wszystkim przekonstruowania systemu Umiejętności, oraz przeprowadzenia
testów. Te ruszyły jeszcze w tym samym roku pod nazwą „Projekt Dziedzictwo”.
Wtedy też zaczęło działać nasze forum internetowe. Mieliśmy przyjemność pracować
z masą wspaniałych testerów i życzliwych ludzi. Na szczególne podziękowania
zasługują Ula i Julian Kuśnierukowie, których uwagi pozwoliły nam naprawić
wiele denerwujących w czasie gry błędów oraz Jackowi „Darkenowi”
Gołębiowskiemu, który podsunął pomysł konsolidacji kilku podobnych zasad w Grę
o Wysoką Stawkę. Dzięki nim i wielu innym uczestnikom testów, gra ma spójną i
efektywną mechanikę (nawet jeśli dla niektórych nieintuicyjną). W ramach tej
inicjatywy zaczęliśmy też odwiedzać konwenty, urządzając prelekcje i sesje w
świecie naszego systemu.
Dzięki Projektowi powstała nasza obecna ekipa. Ta grupa,
choć większa niż poprzednia i bardzo kreatywna, była zdominowana przez
praktyków RPG. Zabrakło w niej niestety grafika, co przełożyło się na
konieczność ilustrowania gry zdjęciami z LARPów. Zaczęliśmy więc organizować
takie imprezy. Na jednym z nich, pierwszej odsłonie Gospody, współpracę
zaproponował nam pomysłodawca pierwszego konwentu na zamku w Czersku.
Propozycja była prosta: specjalne przywileje dla nas, jeżeli premiera Dziedzictwa
Imperium odbędzie się właśnie tam i będzie ono drukiem wewnętrznym
imprezy. Okazja zaprezentowania naszej gry w dawnej rezydencji królowej Bony
była zbyt wielką pokusą. Zdecydowaliśmy się przyspieszyć premierę systemu.
Mieliśmy na jego dokończenie zaledwie cztery miesiące (udało nam się
zorganizować wtedy sesję zdjęciową w Czersku, a powstałe wtedy zdjęcia
Agnieszki Kołodziej stanowią znaczną część oprawy podstawki). Sprawiło to, że
podręcznik podstawowy zawierał pewne braki. Liczyliśmy za to na zapowiadaną duża
skalę Zamczyska. Nie zapomnieliśmy jednak o promocji na Avangardzie 2010.
Konwent w Czersku
Zamczysko należy do najlepiej wspominanych przeze mnie
konwentów ze względu na świetną atmosferę, cudowną scenerię i doskonałą pogodę.
Fajnie go zorganizowano. Było na nim dużo dobrych pomysłów, masa energii i niepowtarzalny
klimat. Zabrakło tylko jednego: ludzi. Atrakcje Dziedzictwa Imperium
zbierały wymagane minimum uczestników (a często je przekraczały) tylko dlatego,
że „wysysaliśmy” ich z innych atrakcji.
Odbyły się na Zamczysku dwa udane LARPy. Były zagadki
czarownika, bitwy, pojedynki, zdrady i tajemnice. Przywódca mrocznego kultu
stworzył armię zombie a wódz Górskiego Klanu poprowadziła swoich ludzi na
zatracenie, w zamian zyskując nieśmiertelność. Odbyło się wiele sesji a
premiera systemu zgromadziła pół konwentu. Pod względem marketingowym była to
niestety klapa. Samo Zamczysko było jak dotąd jedynym konwentem z planowanej
serii, właśnie z przyczyn finansowych. Ostatnio zaczęły pojawiać się głosy o ożywieniu
inicjatywy i całkiem możliwe, że Dziedzictwo Imperium wesprze takie
pomysły.
LARPy
Jeszcze przed premierą podręcznika zaczęliśmy organizować
liczne gry terenowe w świecie Dziedzictwa Imperium. Część z nich
była ważna dla storyline’u świata, niektóre były samodzielnymi imprezami.
Dzięki temu udało nam się nawiązać dobre kontakty ze środowiskiem LARPowym,
starając zawsze utrzymać się „ponad podziałami” i współpracować z każdym, kto
chce się z nami bawić. Powoli rosło też nasze zaplecze. Oprócz masy rekwizytów
i broni bezpiecznej (treningi którą prowadziliśmy przez ostatnie kilka lat na
Ursynowie), dochowaliśmy się też własnego budynku. Na jesieni zaprezentujemy
Wam odnowioną i rozbudowaną Gospodę. Stała się ona naszym miejscem tak na LARPy
jak i na sesje.
Dziedzictwo Imperium na imprezach fantastycznych
Od trzech lat odwiedzamy zawsze cztery konwenty w roku:
ZjAvę, Pyrkon, Avangardę oraz Falkon (warto w tym miejscu podziękować Marcinowi
„MaWro” Wrońskiemu, Krzysztofowi Księskiemu, Malwinie „Braids” Otto oraz
Jackowi „Eskellowi” Wodzie – naszym stałym konwentowym kontaktom). Oprócz tego
pojawiamy się też w innych miejscach, jeżeli tylko organizatorzy są
zainteresowani a nasze możliwości pozwalają. Oprócz Warszawy, Poznania i
Lublina w ostatnich latach pojawiliśmy się też w Krakowie, Olsztynie, Rzeszowie
czy Wrocławiu a nasi przedstawiciele odwiedzali też, już bez oddzielnego
programu, również inne imprezy (min. Orkon). Udało nam się nawiązać przyjazne
kontakty ze środowiskami Toporiady i Nałęczkonu, dwóch bardzo sympatycznych zjazdów
o mniejszej skali.
Na każdym konwencie staramy się przede wszystkim zaoferować
sesje (na większości konwentów nasz system miał najwięcej zgłoszonych sesji lub
walczył o pierwsze miejsce np. z posiadającym potężne zaplecze Wolsungiem). W
tej chwili mamy już ekipę pięciu Mistrzów Gry, z których 3-4 może zwykle
dotrzeć na duży konwent. Wyznajemy filozofię, że RPG poznaje się przez granie.
Podręczniki, artykuły i prelekcje są tylko pomocą. Nie zaniedbujemy oczywiście
innych działań, ale to umożliwienie zagrania w nasz system jest priorytetem.
Powoli dołączamy kolejne atrakcje do naszego repertuaru: na Avangardzie rok
temu rozegraliśmy na przykład pierwszy konkurs. Zwykliśmy tez przygotowywać
jedną prelekcję ogólnoerpegową w tematyce konwentu. Było więc o bogach,
potworach, szlachcie, pechu i wielu innych sprawach. Na takich spotkaniach zawsze
wspominamy o Dziedzictwie Imperium. Na każdym polu ma ono coś ciekawego do
zaoferowania.
Świadomi braków podręcznika podstawowego, zaczęliśmy na
kolejnych konwentach dodawać do niego płytkę z erratą (czyli wersją podstawki z
poprawionymi błędami, które do tego mementu wychwyciliśmy – numerowaną a często
imienną) oraz materiałami dodatkowymi. Zawartość takiego bonusu różniła się
między konwentami. Na wszystkich znajdowały się karty postaci i wspomniana
errata, ale poza tym pojawiały się na nich również pomoce LARPowe, zdjęcia,
Przewodniki Profesji a nawet Podręcznik Gracza. Teraz, kiedy
wyzbyliśmy się całego nakładu, ciepło myślimy o wszystkich tych, którzy zdecydowali
się nas wesprzeć. Dzięki temu mogliśmy działać dalej na coraz większą skalę.
Imperium internetowe
Nasza obecność w internecie powoli i nieubłagalnie rosła od
momentu założenia forum. Przez jakiś czas prowadziliśmy staromodną stronę,
która jednak nie cieszyła się wielka popularnością. Dużo lepiej działało forum,
na którym nawet dzisiaj zdarzają się bardzo ciekawe dyskusje. Na początku roku
2010 utworzyliśmy konto społecznościowe
na Facebooku, które mimo pewnych drobnych fluktuacji utrzymuje się na
przyzwoitym poziomie zainteresowania. Dostajemy tam sporo wiadomości i dzielimy
się informacjami z zaprzyjaźnionymi serwisami.
Od połowy 2011 roku działa nasz blog. Pojawiło się na nim w
ciągu tych dwóch lat blisko 200 aktualizacji. Były to artykuły, recenzje, notki
ale i zwykłe podsumowania aktualności. Znalazły się wśród nich takie, które
ściągnęły grube setki odwiedzających. Zainteresowanie tym naszym miejscem w
internecie rośnie. Mamy też swoje miejsce na stronie blogirpg.blogspot.com.
Choć może nie jesteśmy potęgą, pośród niskonakładowych systemów bez wsparcia
wydawnictwa prezentowaliśmy się bardzo dobrze. Planujemy rozwijać dalej naszą
działalność w sieci, w pierwszej kolejności przez stworzenie dziedzictwowej
wiki oraz kanału na YouTube’ie.
Grupa rośnie
Od wydania podręcznika nasza grupa rośnie. W tej chwili w
pracach nad rozwoje systemu bierze udział około 20 osób o różnych
specjalizacjach. Dzięki temu z optymizmem patrzeć możemy w przyszłość. Mamy na
pokładzie świetnego grafika, korektorkę, świetnych MG, LARPmistrzów i Graczy
oraz kilka osób o innych, również bardzo przydatnych specjalizacjach (prawników
i językoznawców nigdy zbyt wiele). Rozwijamy też współpracę z różnymi osobami
spoza naszego środowiska: specjalistami od LARPów, twórcami blogów, organizatorami
konwentów, fantastycznymi publicystami, pisarzami i dobrymi RPGowcami. Cieszymy
się z każdej osoby, która chce z nami współpracować.
Dziedzictwo Imperium dzisiaj
Po przeszło dekadzie tworzenia i rozwoju systemu możemy
powiedzieć, że zaszliśmy daleko. Jest nas dużo, nie jesteśmy anonimowi. System
się rozwija i spotyka z zainteresowaniem odbiorców. Tysiące godzin konwentowych
sesji, wyprzedanie wszystkich starych podręczników oraz dziesiątki
powracających do nas Graczy – to wszystko dużo dla nas znaczy. Z cała pewnością punktem przełomowym w rozwoju
systemu było wydanie elektronicznej wersji Podręcznika Gracza, pierwszego dużego
suplementu do naszej gry. Z całą pewnością nie będzie on ostatnim. Jest jeszcze
wiele rzeczy, które możemy opowiedzieć Wam o Imperium i reszcie Stworzenia.
Wciąż testujemy nowe rozwiązania i materiały. Prędzej czy później trafią one w
Wasze ręce.
Z ostatnich zdarzeń niezwykle przyjemne było zaproszenie
naszego przedstawiciela do debaty o systemach autorskich na tegorocznej ZjAvie.
Zaproszenie od MaWro utwierdziło nas w przekonaniu, że udało nam się wypracować
dobrą markę. Pozwala nam to z optymizmem patrzeć w przyszłość. Możemy decydować
się na większe przedsięwzięcia, które pozwolą nam spełnić oczekiwania, którymi
się z nami dzielicie. O naszych nadchodzących projektach już niedługo, w
specjalnej aktualizacji.
Na koniec mała galeria rozwoju karty postaci - z pewnym projektem na przyszłość.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz