wtorek, 13 sierpnia 2013

Krótka (nieomal) historia Dziedzictwa Imperium

Stało się! Od premiery podręcznika podstawowego minęły trzy lata. Pierwszy raz z gotowymi podstawkami pojawiliśmy się na konwencie Zamczysko (13-15 sierpnia 2010 r.). Przez następne lata odwiedzaliśmy różne imprezy, przygotowywaliśmy dla Was dodatki i artykuły na temat naszego świata. Rosła w siłę i liczby nasza ekipa. Tamtych podręczników już dawno nie ma. Przed nami nowe przedsięwzięcia. Wkrótce o nich Wam opowiemy. Dzisiaj czas na pewne podsumowania. Zarówno tym, którzy są z nami od początku, jak i nowym podróżnikom po Imperium należy się kilka słów o historii naszego projektu i całej gry.


Zanim było Zamczysko

Stworzenie zrodziło się z historii opowiadanych podczas pieszych wędrówek i przy ogniskach. Świat rozwinął się w grę w murach klubu miłośników fantastyki Reytan-Elizjum w latach 2000-2002. Tam w ramach otwartej sandboxowej kampanii oraz prowadzonych wokół niej dyskusji powstało wiele rozwiązań, które istnieją w naszym systemie po dziś dzień. W sesjach brało udział kilkanaście osób. Szczególne wyrazy uznania należą się Monice Biskupskiej, która obmyśliła wiele spośród formuł znanych Wam z Księgi Zaklęć oraz Jurkowi Kwaśniewskiemu, który wprowadził koncepcję elfiej zmiany żyć. Michał Różycki, współpracujący z nami po dziś dzień, wzbogacał wtedy koncepcję Realmitów, rozbudowywał ich kulturę oraz projektował ich język. Chociaż teksty w kolejnych wersjach podręcznika podlegały wielokrotnym zmianom i często były pisane od nowa, wiele zawdzięczają tym wczesnym pracom.

W 2002 roku system dojrzał na tyle, że pojawił się pierwszy plan wydania go. Od początku zostały przepisane zasady i opis Imperium. Zespół był nad wyraz dobrze złożony i plany wydawały się realne. Pod roboczym tytułem TSK gra została zaprezentowana na Polconie 2003 w Zielonej Górze. W sztandarowej przygodzie demonstracyjnej „Rzeź w Bonavigne” uczestnicy konwentu mogli spróbować swoich sił podczas zderzenia kultur. To był najjaśniejszy punkt wczesnej historii naszego systemu. Kilka tygodni później zespół rozpadł się z przyczyn personalnych i sprawa wydania gry została odłożona, jak się zdawało, na zawsze.

Projekt Dziedzictwo

Po prawie pięciu latach, na jesieni 2008 roku, wróciła koncepcja przekucia TSK w wydany system. Wymagało to oczywiście masy pracy, przede wszystkim przekonstruowania systemu Umiejętności, oraz przeprowadzenia testów. Te ruszyły jeszcze w tym samym roku pod nazwą „Projekt Dziedzictwo”. Wtedy też zaczęło działać nasze forum internetowe. Mieliśmy przyjemność pracować z masą wspaniałych testerów i życzliwych ludzi. Na szczególne podziękowania zasługują Ula i Julian Kuśnierukowie, których uwagi pozwoliły nam naprawić wiele denerwujących w czasie gry błędów oraz Jackowi „Darkenowi” Gołębiowskiemu, który podsunął pomysł konsolidacji kilku podobnych zasad w Grę o Wysoką Stawkę. Dzięki nim i wielu innym uczestnikom testów, gra ma spójną i efektywną mechanikę (nawet jeśli dla niektórych nieintuicyjną). W ramach tej inicjatywy zaczęliśmy też odwiedzać konwenty, urządzając prelekcje i sesje w świecie naszego systemu.
Dzięki Projektowi powstała nasza obecna ekipa. Ta grupa, choć większa niż poprzednia i bardzo kreatywna, była zdominowana przez praktyków RPG. Zabrakło w niej niestety grafika, co przełożyło się na konieczność ilustrowania gry zdjęciami z LARPów. Zaczęliśmy więc organizować takie imprezy. Na jednym z nich, pierwszej odsłonie Gospody, współpracę zaproponował nam pomysłodawca pierwszego konwentu na zamku w Czersku. Propozycja była prosta: specjalne przywileje dla nas, jeżeli premiera Dziedzictwa Imperium odbędzie się właśnie tam i będzie ono drukiem wewnętrznym imprezy. Okazja zaprezentowania naszej gry w dawnej rezydencji królowej Bony była zbyt wielką pokusą. Zdecydowaliśmy się przyspieszyć premierę systemu. Mieliśmy na jego dokończenie zaledwie cztery miesiące (udało nam się zorganizować wtedy sesję zdjęciową w Czersku, a powstałe wtedy zdjęcia Agnieszki Kołodziej stanowią znaczną część oprawy podstawki). Sprawiło to, że podręcznik podstawowy zawierał pewne braki. Liczyliśmy za to na zapowiadaną duża skalę Zamczyska. Nie zapomnieliśmy jednak o promocji na Avangardzie 2010.


Konwent w Czersku
Zamczysko należy do najlepiej wspominanych przeze mnie konwentów ze względu na świetną atmosferę, cudowną scenerię i doskonałą pogodę. Fajnie go zorganizowano. Było na nim dużo dobrych pomysłów, masa energii i niepowtarzalny klimat. Zabrakło tylko jednego: ludzi. Atrakcje Dziedzictwa Imperium zbierały wymagane minimum uczestników (a często je przekraczały) tylko dlatego, że „wysysaliśmy” ich z innych atrakcji.
Odbyły się na Zamczysku dwa udane LARPy. Były zagadki czarownika, bitwy, pojedynki, zdrady i tajemnice. Przywódca mrocznego kultu stworzył armię zombie a wódz Górskiego Klanu poprowadziła swoich ludzi na zatracenie, w zamian zyskując nieśmiertelność. Odbyło się wiele sesji a premiera systemu zgromadziła pół konwentu. Pod względem marketingowym była to niestety klapa. Samo Zamczysko było jak dotąd jedynym konwentem z planowanej serii, właśnie z przyczyn finansowych. Ostatnio zaczęły pojawiać się głosy o ożywieniu inicjatywy i całkiem możliwe, że Dziedzictwo Imperium wesprze takie pomysły.

LARPy
Jeszcze przed premierą podręcznika zaczęliśmy organizować liczne gry terenowe w świecie Dziedzictwa Imperium. Część z nich była ważna dla storyline’u świata, niektóre były samodzielnymi imprezami. Dzięki temu udało nam się nawiązać dobre kontakty ze środowiskiem LARPowym, starając zawsze utrzymać się „ponad podziałami” i współpracować z każdym, kto chce się z nami bawić. Powoli rosło też nasze zaplecze. Oprócz masy rekwizytów i broni bezpiecznej (treningi którą prowadziliśmy przez ostatnie kilka lat na Ursynowie), dochowaliśmy się też własnego budynku. Na jesieni zaprezentujemy Wam odnowioną i rozbudowaną Gospodę. Stała się ona naszym miejscem tak na LARPy jak i na sesje.

Dziedzictwo Imperium na imprezach fantastycznych
Od trzech lat odwiedzamy zawsze cztery konwenty w roku: ZjAvę, Pyrkon, Avangardę oraz Falkon (warto w tym miejscu podziękować Marcinowi „MaWro” Wrońskiemu, Krzysztofowi Księskiemu, Malwinie „Braids” Otto oraz Jackowi „Eskellowi” Wodzie – naszym stałym konwentowym kontaktom). Oprócz tego pojawiamy się też w innych miejscach, jeżeli tylko organizatorzy są zainteresowani a nasze możliwości pozwalają. Oprócz Warszawy, Poznania i Lublina w ostatnich latach pojawiliśmy się też w Krakowie, Olsztynie, Rzeszowie czy Wrocławiu a nasi przedstawiciele odwiedzali też, już bez oddzielnego programu, również inne imprezy (min. Orkon). Udało nam się nawiązać przyjazne kontakty ze środowiskami Toporiady i Nałęczkonu, dwóch bardzo sympatycznych zjazdów o mniejszej skali.
Na każdym konwencie staramy się przede wszystkim zaoferować sesje (na większości konwentów nasz system miał najwięcej zgłoszonych sesji lub walczył o pierwsze miejsce np. z posiadającym potężne zaplecze Wolsungiem). W tej chwili mamy już ekipę pięciu Mistrzów Gry, z których 3-4 może zwykle dotrzeć na duży konwent. Wyznajemy filozofię, że RPG poznaje się przez granie. Podręczniki, artykuły i prelekcje są tylko pomocą. Nie zaniedbujemy oczywiście innych działań, ale to umożliwienie zagrania w nasz system jest priorytetem. Powoli dołączamy kolejne atrakcje do naszego repertuaru: na Avangardzie rok temu rozegraliśmy na przykład pierwszy konkurs. Zwykliśmy tez przygotowywać jedną prelekcję ogólnoerpegową w tematyce konwentu. Było więc o bogach, potworach, szlachcie, pechu i wielu innych sprawach. Na takich spotkaniach zawsze wspominamy o Dziedzictwie Imperium. Na każdym polu ma ono coś ciekawego do zaoferowania.
Świadomi braków podręcznika podstawowego, zaczęliśmy na kolejnych konwentach dodawać do niego płytkę z erratą (czyli wersją podstawki z poprawionymi błędami, które do tego mementu wychwyciliśmy – numerowaną a często imienną) oraz materiałami dodatkowymi. Zawartość takiego bonusu różniła się między konwentami. Na wszystkich znajdowały się karty postaci i wspomniana errata, ale poza tym pojawiały się na nich również pomoce LARPowe, zdjęcia, Przewodniki Profesji a nawet Podręcznik Gracza. Teraz, kiedy wyzbyliśmy się całego nakładu, ciepło myślimy o wszystkich tych, którzy zdecydowali się nas wesprzeć. Dzięki temu mogliśmy działać dalej na coraz większą skalę.

Imperium internetowe
Nasza obecność w internecie powoli i nieubłagalnie rosła od momentu założenia forum. Przez jakiś czas prowadziliśmy staromodną stronę, która jednak nie cieszyła się wielka popularnością. Dużo lepiej działało forum, na którym nawet dzisiaj zdarzają się bardzo ciekawe dyskusje. Na początku roku 2010  utworzyliśmy konto społecznościowe na Facebooku, które mimo pewnych drobnych fluktuacji utrzymuje się na przyzwoitym poziomie zainteresowania. Dostajemy tam sporo wiadomości i dzielimy się informacjami z zaprzyjaźnionymi serwisami.
Od połowy 2011 roku działa nasz blog. Pojawiło się na nim w ciągu tych dwóch lat blisko 200 aktualizacji. Były to artykuły, recenzje, notki ale i zwykłe podsumowania aktualności. Znalazły się wśród nich takie, które ściągnęły grube setki odwiedzających. Zainteresowanie tym naszym miejscem w internecie rośnie. Mamy też swoje miejsce na stronie blogirpg.blogspot.com. Choć może nie jesteśmy potęgą, pośród niskonakładowych systemów bez wsparcia wydawnictwa prezentowaliśmy się bardzo dobrze. Planujemy rozwijać dalej naszą działalność w sieci, w pierwszej kolejności przez stworzenie dziedzictwowej wiki oraz kanału na YouTube’ie.

Grupa rośnie
Od wydania podręcznika nasza grupa rośnie. W tej chwili w pracach nad rozwoje systemu bierze udział około 20 osób o różnych specjalizacjach. Dzięki temu z optymizmem patrzeć możemy w przyszłość. Mamy na pokładzie świetnego grafika, korektorkę, świetnych MG, LARPmistrzów i Graczy oraz kilka osób o innych, również bardzo przydatnych specjalizacjach (prawników i językoznawców nigdy zbyt wiele). Rozwijamy też współpracę z różnymi osobami spoza naszego środowiska: specjalistami od LARPów, twórcami blogów, organizatorami konwentów, fantastycznymi publicystami, pisarzami i dobrymi RPGowcami. Cieszymy się z każdej osoby, która chce z nami współpracować.

Dziedzictwo Imperium dzisiaj
Po przeszło dekadzie tworzenia i rozwoju systemu możemy powiedzieć, że zaszliśmy daleko. Jest nas dużo, nie jesteśmy anonimowi. System się rozwija i spotyka z zainteresowaniem odbiorców. Tysiące godzin konwentowych sesji, wyprzedanie wszystkich starych podręczników oraz dziesiątki powracających do nas Graczy – to wszystko dużo dla nas znaczy.  Z cała pewnością punktem przełomowym w rozwoju systemu było wydanie elektronicznej wersji Podręcznika Gracza, pierwszego dużego suplementu do naszej gry. Z całą pewnością nie będzie on ostatnim. Jest jeszcze wiele rzeczy, które możemy opowiedzieć Wam o Imperium i reszcie Stworzenia. Wciąż testujemy nowe rozwiązania i materiały. Prędzej czy później trafią one w Wasze ręce.
Z ostatnich zdarzeń niezwykle przyjemne było zaproszenie naszego przedstawiciela do debaty o systemach autorskich na tegorocznej ZjAvie. Zaproszenie od MaWro utwierdziło nas w przekonaniu, że udało nam się wypracować dobrą markę. Pozwala nam to z optymizmem patrzeć w przyszłość. Możemy decydować się na większe przedsięwzięcia, które pozwolą nam spełnić oczekiwania, którymi się z nami dzielicie. O naszych nadchodzących projektach już niedługo, w specjalnej aktualizacji.

Na koniec mała galeria rozwoju karty postaci - z pewnym projektem na przyszłość.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz