Pisałem kiedyś o tym, że lubię walkę w DziedzictwieImperium między innymi za jej elastyczność. W naszym systemie istnieje
wiele równorzędnych mechanicznych wyborów przy tworzeniu postaci. Od kilku lat
obserwuję Graczy, którzy skupiają się na walce. Można wśród nich zauważyć
tendencje do wybierania w toku gry jednego z czterech zasadniczych sposobów
budowania postaci bojowej, czyli stylów walki. Chciałbym je Wam przybliżyć,
żeby początkującym pokazać, jakie mają opcje, a zaawansowanych ostrzec przed zagrożeniami,
jakie leżą w skupieniu się na jednej ścieżce. Oczywiście możliwości jest
więcej, ale te, które wymienimy dalej są najlepiej widoczne i nie opierają się
tylko o określone Manewry czy Zalety.
Dalej przedstawione style to typy idealne. Większość Graczy
wybiera jeden z nich jako główny a posiłkuje się jeszcze drugim lub jakimś
sprytnym trikiem. Jak wcześniej pisałem, możliwości są prawie nieskończone. Podstawy
większość postaci ma jednak te same. Jeżeli Was to zainteresuje, możemy kontynuować
cykl zajmując się mniej typowymi sposobami walki (strzelectwem, wspieraniem się
magią itp.).
Styl Zero:
Zrównoważony
„Jakoś sobie poradzę”
Typowe Rody:
wszystkie;
Wiodąca Cecha: brak;
Mocne strony: równie
dobrze radzi sobie ze wszystkimi potencjalnymi przeciwnikami;
Słabe strony: postać, która wybrała inny styl narzuca
korzystającemu z tej opcji sposób walki i zawsze jest silniejsza w swojej
specjalności;
Mechanika: Większość
postaci, które Gracze chcą prowadzić bojowo, zaczyna podobnie. Posiada
przeciętne wartości Ataku i Wyważenia, dobrze rokującą jedną Cechę związane z
walką (czasem dwie), zna jeden lub dwa rodowe Manewry. W tym podejściu pierwszym
celem jest osiągnięcie przynajmniej dobrze rokującego poziomu Siły,
Wytrzymałości i Zręczności. W perspektywie przyda się też zbieranie Manewrów i
dokupywanie Specjalizacji w Ataku a najlepiej i w Wysportowaniu. Taki rozwój
jest bardzo kosztowny, ale dzięki elastyczności postać ma szansę wygrać z
każdym przeciwnikiem.
Neutralizacja: Bądź
dobry w swojej specjalności i zmuś Zrównoważonego do walki na swoich warunkach.
Styl I: Wytrwały
„To tylko draśnięcie”
Typowe Rody:
Biora, Ksiestwo Wzgórz, Regalia
Wiodąca Cecha:
Wytrzymałość
Mocne strony: w
walce długo zachowuje sprawność i nie musi przejmować się karami do testów, Nawet
poważne obrażenia nie wyłączą postaci z walki, przez co jest też stosunkowo
odporna na ostrzał;
Słabe strony: Ten
styl nie chroni przed śmiercią związaną z Porażającą Porażką, którą Wytrwali są
szczególnie zagrożeni. Niebezpieczne jest też dla nich Ogłuszenie.
Mechanika: Chociaż
wysoka Wytrzymałość i rozsądny poziom Wyważenia są niezwykle istotne dla tego
stylu, jego absolutna podstawa to dobry pancerz. Ciężka zbroja jest optymalnym rozwiązaniem,
wzmacniając odporność postaci dużą redukcją obrażeń, chroniąc przez skutkami
pechowych rzutów kostkami oraz Ogłuszeniem, które jest zmorą nieopancerzonych Wytrwałych.
Jednocześnie pogłębia ona podstawowe problem stylu, czyli niską Sumę Postaci w
starciu. Niezbędna jest też przyspieszona regeneracja Ran, czy to Potężną
Budową Ciała, magię, Leczenie, Wiedzę o prowincji czy Zielarstwo.
Neutralizacja: Zwiększ
szanse na Spektakularny Sukces. Używaj Manewrów mających efekty sytuacyjne
(rozbrojenie, obalenie, ogłuszenie, oślepienie), zamiast zadających Rany. Wytrwały
może neutralizować obrażenia, ale nie ma żadnej obrony przed innymi
okolicznościami w walce. Jest też powolny, dzięki czemu można trzymać się poza
jego zasięgiem.
Styl II: Morderczy
„Wygrywam o 4, a to
znaczy…15 Ran”
Typowe Rody:
Laion, Realm, Górskie Klany
Wiodące Cechy: Siła
i Los/Moc/Szczęście
Mocne strony:
przemienia nawet umiarkowane sukcesy w potężne obrażenia i daje spore szanse na
zabójczy sztych.
Słabe strony: jeżeli
nie uda się wyprowadzić szybko morderczego ataku, zostanie on jakimś sposobem
zneutralizowany lub przeciwnik go przetrwa, postać jest w poważnych tarapatach.
Mechanika: Ten
styl opiera się o Siłę, Specjalizację Obrażenia w Ataku oraz dużo punktów Losu,
Mocy lub Szczęścia. Przydaje się w nim bardzo porządna broń, przynajmniej dobrej
jakości, a najlepiej rozwinięty magiczny oręż. To oczywiście dość kosztowny
schemat rozwoju, zwłaszcza że wymaga podnoszenia dwóch Cech. Ten styl ma dwie
wyspecjalizowane ścieżki rozwoju: inwestowanie w Spektakularny Sukces (typowe
dla Lajonitów) lub skupienie się na Manewrach maksymalizujących obrażenia (jak
mają to w zwyczaju zabójcy z Realmu). Obydwie opcje wymagają jednak solidnej
podstawy.
Neutralizacja: Uderz
mocno na początku walki, najlepiej Manewrem lub po prostu z zaskoczenia. Większość
Morderczych jest stosunkowo mało odporna na obrażenia – mają niską Wytrzymałość,
niewysokie Wyważenie i nie korzystają z ciężkiej zbroi. Dobre trafienie na
początku obniża ich Sumy postaci i daje szansę wygrać wytrwałością. Niektórzy
Wytrwali są po prostu w stanie przeczekać ten styl.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz