wtorek, 9 lipca 2013

Cztery style walki: część pierwsza

Pisałem kiedyś o tym, że lubię walkę w DziedzictwieImperium między innymi za jej elastyczność. W naszym systemie istnieje wiele równorzędnych mechanicznych wyborów przy tworzeniu postaci. Od kilku lat obserwuję Graczy, którzy skupiają się na walce. Można wśród nich zauważyć tendencje do wybierania w toku gry jednego z czterech zasadniczych sposobów budowania postaci bojowej, czyli stylów walki. Chciałbym je Wam przybliżyć, żeby początkującym pokazać, jakie mają opcje, a zaawansowanych ostrzec przed zagrożeniami, jakie leżą w skupieniu się na jednej ścieżce. Oczywiście możliwości jest więcej, ale te, które wymienimy dalej są najlepiej widoczne i nie opierają się tylko o określone Manewry czy Zalety.

Dalej przedstawione style to typy idealne. Większość Graczy wybiera jeden z nich jako główny a posiłkuje się jeszcze drugim lub jakimś sprytnym trikiem. Jak wcześniej pisałem, możliwości są prawie nieskończone. Podstawy większość postaci ma jednak te same. Jeżeli Was to zainteresuje, możemy kontynuować cykl zajmując się mniej typowymi sposobami walki (strzelectwem, wspieraniem się magią itp.).


Styl Zero: Zrównoważony

„Jakoś sobie poradzę”

Typowe Rody: wszystkie;
Wiodąca Cecha: brak;

Mocne strony: równie dobrze radzi sobie ze wszystkimi potencjalnymi przeciwnikami;
Słabe strony: postać, która wybrała inny styl narzuca korzystającemu z tej opcji sposób walki i zawsze jest silniejsza w swojej specjalności;

Mechanika: Większość postaci, które Gracze chcą prowadzić bojowo, zaczyna podobnie. Posiada przeciętne wartości Ataku i Wyważenia, dobrze rokującą jedną Cechę związane z walką (czasem dwie), zna jeden lub dwa rodowe Manewry. W tym podejściu pierwszym celem jest osiągnięcie przynajmniej dobrze rokującego poziomu Siły, Wytrzymałości i Zręczności. W perspektywie przyda się też zbieranie Manewrów i dokupywanie Specjalizacji w Ataku a najlepiej i w Wysportowaniu. Taki rozwój jest bardzo kosztowny, ale dzięki elastyczności postać ma szansę wygrać z każdym przeciwnikiem.

Neutralizacja: Bądź dobry w swojej specjalności i zmuś Zrównoważonego do walki na swoich warunkach.

Styl I: Wytrwały

„To tylko draśnięcie”

Typowe Rody: Biora, Ksiestwo Wzgórz, Regalia
Wiodąca Cecha: Wytrzymałość

Mocne strony: w walce długo zachowuje sprawność i nie musi przejmować się karami do testów, Nawet poważne obrażenia nie wyłączą postaci z walki, przez co jest też stosunkowo odporna na ostrzał;
Słabe strony: Ten styl nie chroni przed śmiercią związaną z Porażającą Porażką, którą Wytrwali są szczególnie zagrożeni. Niebezpieczne jest też dla nich Ogłuszenie.

Mechanika: Chociaż wysoka Wytrzymałość i rozsądny poziom Wyważenia są niezwykle istotne dla tego stylu, jego absolutna podstawa to dobry pancerz. Ciężka zbroja jest optymalnym rozwiązaniem, wzmacniając odporność postaci dużą redukcją obrażeń, chroniąc przez skutkami pechowych rzutów kostkami oraz Ogłuszeniem, które jest zmorą nieopancerzonych Wytrwałych. Jednocześnie pogłębia ona podstawowe problem stylu, czyli niską Sumę Postaci w starciu. Niezbędna jest też przyspieszona regeneracja Ran, czy to Potężną Budową Ciała, magię, Leczenie, Wiedzę o prowincji czy Zielarstwo.

Neutralizacja: Zwiększ szanse na Spektakularny Sukces. Używaj Manewrów mających efekty sytuacyjne (rozbrojenie, obalenie, ogłuszenie, oślepienie), zamiast zadających Rany. Wytrwały może neutralizować obrażenia, ale nie ma żadnej obrony przed innymi okolicznościami w walce. Jest też powolny, dzięki czemu można trzymać się poza jego zasięgiem.

Styl II: Morderczy
„Wygrywam o 4, a to znaczy…15 Ran”

Typowe Rody: Laion, Realm, Górskie Klany
Wiodące Cechy: Siła i Los/Moc/Szczęście

Mocne strony: przemienia nawet umiarkowane sukcesy w potężne obrażenia i daje spore szanse na zabójczy sztych.
Słabe strony: jeżeli nie uda się wyprowadzić szybko morderczego ataku, zostanie on jakimś sposobem zneutralizowany lub przeciwnik go przetrwa, postać jest w poważnych tarapatach.

Mechanika: Ten styl opiera się o Siłę, Specjalizację Obrażenia w Ataku oraz dużo punktów Losu, Mocy lub Szczęścia. Przydaje się w nim bardzo porządna broń, przynajmniej dobrej jakości, a najlepiej rozwinięty magiczny oręż. To oczywiście dość kosztowny schemat rozwoju, zwłaszcza że wymaga podnoszenia dwóch Cech. Ten styl ma dwie wyspecjalizowane ścieżki rozwoju: inwestowanie w Spektakularny Sukces (typowe dla Lajonitów) lub skupienie się na Manewrach maksymalizujących obrażenia (jak mają to w zwyczaju zabójcy z Realmu). Obydwie opcje wymagają jednak solidnej podstawy.

Neutralizacja: Uderz mocno na początku walki, najlepiej Manewrem lub po prostu z zaskoczenia. Większość Morderczych jest stosunkowo mało odporna na obrażenia – mają niską Wytrzymałość, niewysokie Wyważenie i nie korzystają z ciężkiej zbroi. Dobre trafienie na początku obniża ich Sumy postaci i daje szansę wygrać wytrwałością. Niektórzy Wytrwali są po prostu w stanie przeczekać ten styl.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz