W tej serii tekstów będziemy chcieli opowiedzieć Wam, na czym polegają najważniejsze różnice między starymi i nowymi Dworami Końca Świata. Mówiliśmy o tym już sporo, tak w materiałach na naszym kanale YT, jak i w tekstach z czasów powstawania nowej edycji. Tu chcielibyśmy jednak skupić się na rzeczach, które są może mniej istotne z punktu widzenia tego, jak wygląda i działa gra – za to od razu rzucają się w oczy tym którzy znają się z tym systemem dłużej.
Pierwszym tematem będzie w brak Regalii w podręczniku podstawowym.
Ród Magów
Regalia ma za sobą trzy tysiące lat historii. Przetrwała te wieki nie tylko dzięki mocy swoich władców, ale też mądrej polityce, polegającej na napuszczania potencjalnych wrogów na siebie nawzajem. Ważnym atutem w jej arsenale były też wyniki eksperymentów mających na celu udoskonalenie Ludzkości. To właśnie dzięki nim w żyłach mieszkańców Imperium krąży czasem krew nieludzi. Mimo tego doświadczenia i wielowiekowych starań, nic nie mogło uratować samej stolicy Rodu, potężnego miasta-państwa, przed upadkiem w Końcu Świata. Jeżeli zaś chodzi o inspiracje z naszego świata, to Regalia silnie wzorowana jest na późnym Cesarstwie Bizantyńskim, historii upadku Konstantynopola i ucieczki mistyków i uczonych ze wschodu do Italii i dalej, w głąb Europy.
O co chodzi z Regalią?
Kwiecień jest dla nas miesiącem regalickim. Tak się złożyło, że przydzieliliśmy w nim urodziny pewnym ważnym Regalitom, ale też wiele sesji decydujących o historii Rodu odbyło się właśnie w tym miesiącu (miesiącem bizantyńskim były z kolei maj, w którym Konstantynopol został zarówno założony, jak i ostatecznie zdobyty) Dlatego w ostatnich tygodniach nasze myśli często uciekały ku adeptom sztuk mistycznych i społeczeństwu, którym rządzą.
Regalia była obecna w podręcznikach podstawowych do dwóch poprzednich edycji naszego systemu. Rozdziały o magii przedstawiały tok studiów w Collegium Magicum. Losy tego Rodu były niezwykle ważnym wątkiem kampanii konwentowej. Tymczasem w najnowszym podręczniku nie ma zasad tworzenia regalickich postaci, a i tradycyjny cykl wykładów na magicznej uczelni został zastąpiony przez inaczej skonstruowany rozdział Magia i potwory. Tę różnicę nietrudno zauważyć.
Od razu warto zaznaczyć, że o Regalii znajdziecie w nowym podręczniku więcej informacji, niż o dowolnym innym z Rodów, którymi zagrać jeszcze nie można. Ciągle są oni ważni dla polityki Imperium. Rządzą własnymi krainami. Część z nich żyje na pograniczu państw nieludzi. Niezmiennie pozostają mistrzami sztuk mistycznych. Dowiecie się więc dużo o tym, co teraz porabiają i planują Regalici.
Gdzie się podziała Regalia?
Regalii nie ma w podstawce jako grywalnego Rodu, ale nigdzie nie zniknęła. Tak naprawdę o przesunięciu jej do dodatków zadecydowało kilka względów, z których najważniejszymi były: odświeżenie konwencji systemu, przebudowanie magii oraz przeniesienie akcji na Północ. Oczywiście niemałą rolę grała też po prostu to, że podręcznik ma ograniczoną objętość. Gdybyśmy nie mieli tutaj limitów, Regalia byłaby najpewniej obok Elenitów jednym z dodatkowych wprowadzonych Rodów. Ani podstawka, ani nasz budżet nie są niestety z gumy, więc trzeba było dokonywać pewnych wyborów. Wspomniane wyżej kwestie sprawiły, że Regalia musi jeszcze poczekać.
Odświeżenie konwencji oznacza w nowych Dworach powrót do idei gry osadzonej w renesansowych realiach. Choć to oczywiście jak najbardziej fantasy, ciężar chcieliśmy postawić właśnie na epoce odrodzenia. Regalici mają oczywiście w niej swoje miejsce, ale ich niezwykłość i nadprzyrodzony charakter wywodzących się z tego Rodu postaci trochę przyćmiewa to, co jest najważniejsze na pierwszych sesjach w tym świecie: historie utalentowanych ludzi w epoce wielkich przemian i odkryć. Idee humanizmu, zwłaszcza antropocentryzm. są oczywiście bliskie Regalii. Codziennością członków tego Rodu jest jednak stykanie się z nadprzyrodzonym, a nie, cóż, codzienność.
Wiąże się też z tym przebudowa systemu magii. Bardzo chcieliśmy, żeby odpowiadała ona dobrze opisowi fabularnemu – aby była tajemniczą siłą, której używanie wiąże się ryzykiem i opłaceniem pewnej ceny, a jej mistrzowie są naprawdę rzadcy, jeden na kilka tysięcy mieszkańców Imperium Lainów. To, że w niemal każdej Frakcji znajdował się regalicki adept, zaburzało nieco ten obraz. Spotkanie z tak potężnymi specjalistami jest teraz rzadkością, a ich moce naprawdę budzą podziw.
W końcu obecność Regalitów na Północy jest znikoma. Niewielka ich kolonia zarządza Wyspą Elena, kilku wykłada w Akademii Morskiej, ale to w zasadzie tyle. Nie ma w tym regionie prawdziwej magicznej uczelni (w Urbine można co najwyżej zostać bakałarzem, zdobyć licencjat z magii), nie tu znajdują się najważniejsze ośrodki Rodu. Przeniósł się on na południe w większym stopniu, niż w poprzednich edycjach. Stał się ludem wyspiarskim, dumnym ze swojej niezależności. To też chcieliśmy oddać w materiałach na temat współczesnej Regalii.
Powrót Regalitów
Jeden z pierwszych dodatków do nowej edycji będzie poświęcony magii oraz krainom Regalii nad Zaklętym Morzem Południa. Ród Magów wróci więc i zostanie właściwie doceniony. Chcemy, żeby możliwość zagrania prawdziwym mistrzem magii dużo znaczyła. Powrót Regalitów jest więc nieunikniony. Po prostu otrzymają oni z dawna należny im własny podręcznik.
Kiedy będziemy mogli zobaczyć "czym się różnią dwory 2"?
OdpowiedzUsuńPostaramy się wrzucać takie materiały kilka razy w miesiącu, aż nam się skończą pomysły ;)
UsuńJeśli mógłbym zasugerować to czy tematem następnego materiału mogły by być religię?
UsuńChciałabym się dowiedzieć kiedy podręcznik będzie dostępny w sprzedaż/przedsprzedaży? Miał się pojawić w drugiej połowie kwietnia, ale póki co niestety nigdzie go nie widziałam :(
OdpowiedzUsuńDostaliśmy zapewnienie, ze podręcznik dotrze do nas w tym miesiącu.
UsuńKiedy dostaniemy potwierdzenie, że maszyny ruszyły, zacznie się też przedsprzedaż wersji papierowej.