wtorek, 8 listopada 2011

Mgła

W Dziedzictwie Imperium mgła gra ogromnie ważną rolę. Jest symbolem potężnych sił wpływających na historię świata i kształtujących losy Rodów. To potężne narzędzie narracyjne w ręku Mistrza Gry. Dla Graczy zaś zaproszenie dla różnych interpretacji napotkanych zjawisk. Możliwość podpowiedzenia osobie prowadzącej, co chcieliby zobaczyć. Z niewyraźnego i pełnego tajemniczych kształtów tańca pełznącej po ziemi chmury można wiele wyczytać. Mgła powinna zawsze coś znaczyć.

Mistrzu Gry, korzystaj z mgły. W świecie mrocznym i dotkniętym zniszczeniem jest ona doskonałym narzędziem. Może dodać scenie tak grozy jak i romantycznego nastroju. Bagna toną w mgle. Ruiny pośród lasu wynurzają się z mlecznobiałej zasłony, jakby stary zamek nosił się w chmurach. Wąskie uliczki miasta są pełne cieni i niewyraźnych kształtów, które zdają się poruszać gdy słaby wiatr rozwiewa szare i mokre zasłony. Mgła zawsze coś znaczy.

Graczu, mgła w Dziedzictwie Imperium to doskonały sposób na wykorzystanie Zasady Narracyjnej. Wydaj 2 punkty Losu, Mocy czy Szczęścia i powiedz: „Nagle nadeszła Mgła”. Tak się stanie. To jest Twoje prawo. Twój udział w narracji. Ten wydatek opłaci się za każdym razem. Mgła ZAWSZE coś znaczy!

Mgła dla nastroju

W niemal każdej grze fabularnej korzysta się z zalet mgły. Jest ona jednym z najpotężniejszych narzędzi narracyjnych. Pozwala budować nastrój horroru, romansu, baśni, czy mrocznego kryminału. Gdy kształty są niewyraźne, kontury zacierają się, świat wyobraźni wkracza do tego co realne. Tak jest w naszej codzienności, tak też działa to w grach fabularnych. Zanim omówimy użycie mgły w Dziedzictwie Imperium, poświęćmy kilka słów rozważaniom bardziej ogólnej natury.

W mgle coś się kryje. To pierwszy i najbardziej podstawowe wykorzystanie jej w filmach, książkach i w końcu w RPG. Potwór pozostaje ukryty. Nie wiadomo, czy jest człowiekiem czy bestią. Nigdy nie widać go wyraźnie. Trudno wytropić. By sprawdzić możliwe kryjówki czy drogi ucieczki stworzenia trzeba się rozdzielić. Zanurzyć się samotnie w świat zatartych szczegółów, przytłumionych dźwięków i zapachów. Zmysły Ci nie pomogą. Umiejętności na niewiele się zdadzą. Tak zbudowano niejeden horror.

Mgła uwypukla emocje. Dotyka naszych ust, oczu, włosów, skory. Pobudza i sprawa, że bez przerwy odczuwamy czyjś dotyk. Ale jednocześnie zdaje się łączyć z ludzka duszą. Mgła potrafi odbijać uczucia kryjące się w sercu postaci. Potrafi być złota, wyrażać szczęście i energię. Może nieśmiało się zaróżowić, aż do koloru płatków dzikiej róży, jak ktoś zakochany przy spotkaniu z obiektem swoich uczuć. Może być mlecznobiała, jak czyste intencje. Może stać się szara i ciężka, lepiej nawet niż deszcz podkreślając smutek i ból złamanego serca. Ukazując emocje jest świetnym narzędziem dla budowania opowieści w stylu romansu.

Mgła ukrywa mityczny, zapomniany świat. Przypomina nam własną pamięć, z której wynurzają się często niejasne i niewyraźne wspomnienia. Gdzieś w sobie mgła ukrywa przeszłość, znaną nam z opowieści i legend. Avalon, El Dorado, Shambala – tajemnicze krainy naszego świata, ukryte w górach, w dżungli czy za wodą, niemal zawsze przedstawiane jako osłonięte mgłą. Świat Dziedzictwa Imperium też ma legendy, mity i tajemnice. Ukryjcie je za białą ścianą, niech się powoli z niej wynurzają. Kraina mitów i baśni czeka tuż obok nas, oddzielona tylko zasłoną mgly.

W mgle zacierają się granice między dobrem i złem. Nic nie jest czyste. O niczym nie da się powiedzieć nic pewnego. Tropy nikną przysłonięte lub zmyte przez mokrą zawiesinę. Brakuje światła. Trudno odnaleźć prawdę. Przyjaciele okazują się wrogami, a przeciwnicy sojusznikami. Wszyscy kłamią, bo i zmysły nie mówią prawdy. Strony zmienia się szybko. Starczy łagodny podmuch wiatru, by wszystko zaczęło wyglądać zupełnie inaczej. Tajemnice i zagadki, których nie da się do końca wyjaśnić. Nawet jeśli się je rozwiąże, czasem lepiej nie znać odpowiedzi. Oto mroczny kryminał, oto powieść w stylu noir.

Korzystajcie z mgły. Pozwala ona opowiadać najróżniejsze historie. Odkrywać nowe fakty poziom po poziomie. Mylić tropy. Podkreślać emocje. Co zaś najważniejsze, jeśli wprowadzicie ją do gry, będzie dotykać każdej rzeczy i postaci. Zawsze będzie mieć znaczenie.

Teraz czas wspomnieć jakie rodzaje mgły są typowe dla Dziedzictwa Imperium.

Mgła Wzgórz

Styl: Rozświetlona złotym lub różowym blaskiem, ciepła, delikatna. Opływa i delikatnie dotyka człowieka. Jednak potrafi też nabrać mocy i zaatakować, wlewając się przez usta i nos wprost do gardła ofiary.

Moc Wzgórz posiada materialną manifestację i jest nią właśnie Mgła. Sunąca po ziemi chmura która zdaje się mieć własną wolę. Ludziom jest przyjazna, ale dla wrogów Wzgórz i Klanów nieubłagana. Może łatwo stać się swoistym Bohaterem Niezależnym, wspierającym lub powstrzymującym przed czymś BG. Dla Górali jest schronieniem i niesie ukojenie. W opowieściach z silnym udziałem Górskich Klanów musi pojawić się przynajmniej raz.

Szara Mgła – Szarość

Styl: Szarobura, blokująca wzrok, mokra i zimna. Wlewa się pod ubranie, pozostawia człowieka mokrym i zziębniętym. Zawsze kryje się w niej coś złowrogiego. Sprowadza na ludzi szaleństwo, budzi strach i panikę. Niesie ze sobą choroby i odbiera siły.

Szarość używa mgły by rozsiewać rozkład, niszczyć porządek, ukrywać Nieumarłych i zaszczepiać w ludziach obłęd. Szara zawiesina przyzywana przez to bóstwo ma cechy opisane wcześniej dla horroru, ale jest też otwarcie wroga wobec postaci. Zgęstnieje by pozwolić potworowi się podkraść. Rozproszy się by odsłonić makabryczny widok. Ukryje korzeń, pułapkę, jamę. Nie będzie grać czysto i zawsze sprawi to, co najgorsze.

Mleczna mgła – Biały Jeleń

Styl: Mlecznobiała, płynąca między drzewami, gęsta i ciężka. Odsłania sekrety. Poruszają się w niej jasne kształty, mieszające się z nią i niknące w niej. Czasem przypominają zwierzęta, czasem ludzi. Zawsze zdają się obserwować i śledzić postaci.

Jest jeszcze jedna siła, która objawia się w mitach Imperium pod postacią Mgły. To starzec z legend Monarchii. Ten, który przepowiedział Półelfom ich upadek. Ten, który ponoć ostrzegł Realmitów przed Końcem Świata.
Mgła ta służy niezrozumiałym celom Białego Jelenia. Odsłania sekrety, które powinny były zostać w ukryciu. Nie zwodzi, a pokazuje. Często zdradza tak dużo, że zmusza postaci do działania. Czasem prowadzi je w ten sposób ku zgubie.

Mgła Końca Świata

Imperium pełne jest mgły. Schodzi ona z Gór Zmierzchu razem z potworami. Kryje ruiny wspaniałych zamków i dumnych pałaców, zniszczonych w Końcu Świata. Wypełnia uliczki ocalałych miast i odsłania co jakiś czas gargulce na dachach świątyń. Mgła jest w tym świecie ważna. Wspiera jego klimat. Korzystajcie z niej. Pamiętajcie:
MGŁA ZAWSZE COŚ ZNACZY. Dla każdego coś innego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz